piatok 12. júla 2019

Škodlivé látky v mojom obľúbenom kréme

Fakty proste neoklameš. Zbožňujem ho, teda najmä jeho textúru, na pleti mi nerobil žiadne breakouty a dobre hydratoval, no keď som si prešla zloženie, pocítila som nepríjemné zimomriavky a položila som si otázku, či toto chcem naozaj dennodenne dávať mojej pleti. V zálohe stále jeden denný krém z kozím mliekom od Ziaja mám, no nepoužívam ho už každý deň ako niekedy. Na druhej strane sa ho úplne nechcem vzdať. No nič, poďte sa so mnou pozrieť na analýzu jeho zloženia, čo je fakt, ktorý ma zarazil. 
Pár krát som už spomínala, že zloženie si pozerám na 2 stránkach - Skincarisma a CosDNA. CosDNA má v zozname viac produktov, no analýza nie je tak dôkladná ako na Skincarisme. Čo sa týka tohto denného krému, mala som šťastie a bol zanalyzovaný na oboch zdrojoch.

Potenciálne škodlivé látky v zložení: 
Retinyl Palmitate (vitamín A)
Ako najstrašidelnejšia zložka na mňa vyskočil tento názov s hodnotením bezpečnosti pre pleť 9 (čo je teda takmer to najhoršie). Po jeho bližšom preskúmaní som ale zistila, že tejto nešťastnej látke asi pred 20 rokmi urobili veľmi negatívnu "reklamu", ktorá, ako sa neskôr zistilo, nebola založená na pravde. Tvrdilo sa totiž, že je faktorom pri vzniku rakoviny, no nič také podľa dnešných štúdií neplatí. Je to antioxidant, ktorý sa v pokožke nachádza aj prirodzene a v kozmetike robí dobrú službu ako anti-aging prostriedok. Zvyšuje však komedogénnosť (stupeň 3) a teda môže podporovať upchávanie pórov. 

Alergény (v zátvorke stupeň bezpečnosti) - Linalool (5), Butylphenyl Methylpropional (7), Citronellol (5), Hexyl Cinnamal (5), Geraniol (7), Eugenol (7), Benzyl Salicylate (7), Alpha-Izomethyl Ionone (5), Coumarin (7), Limonene (6)
Na to, že krém nijak výnimočne nevonia, toto všetko sú látky, ktoré sa podieľajú na parfemácii a sú možno aj zbytočné. Stačila by jedna, dve. Samozrejme, niektoré z nich slúžia okrem parfumácie aj inak. Napríklad Benzyl Salicylate slúži ako ÚV ochrana, no na samotnom kréme nie je nijaké SPF ani spomenuté.
Parabény - Methyl a Ethylparaben (oba s bezpečnosťou 4)
Aj keď bezpečnosť 4 neznie tak zle, parabény v kozmetike môžu byť škodlivé. Ich úlohou je konzervovať produkt, predĺžiť jeho záručnú dobu, no v organizme človeka môžu najmä pri dlhodobom používaní meniť hladiny hormónov. Toto je ale jedno tvrdenie proti ďalším iným, ktoré považujú parabény za relatívne bezpečné látky pre organizmus. Na ďalšom skúmaní sa stále pracuje a ak sa ale dá, je lepšie sa im predsa len vyhnúť.

2-bromo-2-nitropropán-1,3-diol (bezpečnosť 7-9)
Ďalšia konzervačná látka, ktorá zabráni kontaminácii kozmetiky baktériami či plesňami. Konzervanty sú na jednej strane potrebné zložky kozmetiky a na druhej strane môžu spôsobovať alergie. Niekto je jednoducho alergický na peľ či včelie žihadlo, iný práve na konzervačné látky. Preto musia byť na obale vždy písané. Maximálna prípustná koncentrácia tejto látky v kozmetike je 0,1% a je nebezpečná kvôli tomu, že môže uvoľňovať toxický formaldehyd. V rokoch 2005-2006 bol údajne 15. najčastejším alergénom pri patch testoch (3,4%), ktorý vyvolával alergickú kontaktnú dermatitídu.
Záver
Na druhej strane má aj rovnaké množstvo pozitívnych, prospešných látok, no napriek tomu viete na trhu nájsť krémy, u ktorých množstvo pozitívnych jednoznačne prevažuje nad negatívnymi. Aj v tomto to síce tak je (ako môžete vidieť aj z obrázku vyššie), no tá červená výstražná časť sa dá nájsť aj oveľa menšia, možno menej škodlivejšia. Mojou snahou je teraz pátrať po kréme, ktorého cena človeka nezabije, konzistencia bude podobná ako u tohto môjho obľúbenca a výstražné zložky (high risk ale aj moderate risk) budú redukované na minimum. Keď ho nájdem, určite sa podelím :)


Zdroje:

3 komentáre:

  1. Pnái, vím, že bych taky měla číst složení kosmetiky, protože mám docela citlivou pleť, ale myslím, že bez komentáře a výkladu bych se v tom ztratila... chemie není můj obor... nicméně z této řady mám tělové máslo, které je docela fajn, ale na moji pokožku příliš málo mastné.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Skús naozaj len tie 2 stránky, ktoré som spomenula v článku :) Nemusíš ani vedieť po anglicky, tie čísla a ich farba ti napovedia o zložení dostatok info ;)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Stranka Skincarisma je super, najmä to, že si tam človek sam moze zadat zlozenie produktu. Casto tiez este navstevujem EWG databazu.

    Co sa tyka Retinyl Palmitatu - je skodlivy v kombinacii so slnecnymi lucmi. Nemal by teda byt v dennych kremoch, make-upoch a ak sa pouziva vecer, treba potom na den pouzit nieco s ochrannym faktorom. Takze z tohoto dovodu by som po tomto produkte nesiahla.
    Mačka z blogu Kaviareň u mačky

    OdpovedaťOdstrániť