pondelok 15. júla 2019

Ako fungujú fixačné spreje na make-up?

Teraz si pripadám ako roky za opicami keď priznám, že som donedávna nepoužívala fixačný sprej na make-up. Asi je to tým, že som zatiaľ mala iba jeden - Avon mark magiX a nenávidela som ten pocit keď som si na tvár naniesla (pre mňa) samý "alkohol". Cítila som ako sa mi urobený make-up rozteká po tvári a ja nemôžem zároveň dýchať. Výdrž make-upu ale naozaj zlepšil, o čom bude ešte recenzia. Na zápach si iba potrebujete zvyknúť a vraj nie sú všetky fixačné spreje takéto. Zaujímalo ma potom akým spôsobom takéto fixačné spreje vlastne fungujú. 
2 typy fixačných sprejov 
1. typ - spreje, ktoré bránia potu, žmolkovaniu a robia make-up menej pudrový a celistvý
2. typ - spreje, ktoré dodajú make-upu iba menej prepudrovaný a celistvejší (blendovaný) efekt

Názov "setting spray" sa väčšinou používa pre oba typy, čo môže zmiasť. Narozdiel od toho názov "fixing spray" sa väčšinou používa iba pri 1. type, ktorý tvorí, dajme tomu, komplexný ochranný štít na pleti. 

1. typ - fixačný sprej, ktorý tvorí štít 
Tieto spreje obsahujú polyméry rozpustené v rozpúšťadle (väčšinou alkohole). Polyméry sú dlhé molekuly,  výborné vo vytváraní filmu na pleti. Tento film je tak silný, že sa počas dňa ani nepohne. V zložení ich väčšinou nájdete medzi prvými 4 miestami. Najčastejšie ide o PVP (polyvinylpyrollidone) alebo AMP-akrylát kopolyméry. Veľa podobných polymérov je aj v lakoch na vlasy, čo robí vlastne podobný efekt, no na pleť kvôli ďalším (rozdielnym) zložkám laky nepatria. 

Polymérové zložky, ktoré môžete nájsť: Acrylates/Octylacrylamide copolymer, acrylic resins, polysacharides, polyvinyl alcohol, VP/VA copolymer, AMP-acrylates copolymer, PVP

Keď sprej nastriekate na tvár, rozpúšťadlo sa začne odparovať a zostanú iba polyméry. Tie sa na pleti začnú spájať a vytvoria film, ktorý drží make-up pokope a má dokonca aj nejaké vode odolné účinky. Určitá časť rozpúšťadla sa nemusí odparovať a do pleti vsiakne. To spôsobí zliatie make-upu dokopy, čím pôsobí viac celistvý, jednotný a prirodzenejší. POZOR! Ak to s fixačným sprejom preženiete, make-up rozpustí a na určitých miestach až "vyžerie" (aj fixačné spreje by ste preto mali testovať najprv na ruke :) ). Preto musia mať dobrý, rovnomerný rozprašovač :) 
Zdroj: weheartit.com
Príklady fixačných sprejov s polymérmi:
PVP 
  • Mary Kay Make-up Setting Spray
  • Urban Decay All Nighter Setting Spray
  • Maybelline Master Fix
  • L´oreal Infallible Pro-Spray + Set
  • Kat Von D Lock´N Load Make-up Setting Mist
  • Avon mark magiX Prep and Set Spray
  • Milani Make It Last Setting Spray
AMP-akrylát kopolyméry 
  • elf Mist & Set
  • L´oreal Infallible Fixing Mist
  • Rimmel Insta Fix & Go
VP/VA kopolymér 
  • NYX Setting Sprays
  • L.A. Girl Pro Setting Spray
Polyvinyl Alkohol
  • Pixi Beauty Makeup Fixing Mist
Zdroj: weheartit.com
2. typ - nedrží make-up na mieste ale redukuje veľmi prepudrovaný vzhľad, hydratuje pleť po nanesení make-upu
Zvyknú obsahovať prospešné "skincare" zložky, čo spreje prvého typu väčšinou nemajú. Zároveň majú viacero zvhlčujúcich ingrediencií ako butylene glycol a menej vysušujúceho alkoholu. Ak máte sprej, ktorý nemá medzi prvými miestami v zložení polymér, pravdepodobne ide o sprej tohto typu. 

Ich výhodou je, že sa zároveň starajú o pleť a nerobia na pleti žiadny nekomfortný film. Na strane druhej make-up nefixujú, nerobia spomínaný ochranný štít. Podobný efekt vlastne spravia aj hydratačné tonery, ktoré prelejete do fľaštičky s rozprašovačom. Make-up maximálne rozblendujú, zapracujú do pleti. 

Príklady:
  • MAC Prep and Prime Fix+
  • Mark Jacobs Re(cover) Perfecting Coconut Setting Mist
  • Pixi Glow Mist
  • ArtNaturals Natural Make-up Setting Spray
  • Gerard Cosmetics Slay All Day Setting Spray 
Zdroj: weheartit.com
Ako správne sprej nanášať? 
Oba typy sa nanášajú podobne. Po dokončení make-upu vystriete ruku, v ktorej držíte sprej pred seba a striekate asi z takejto vzdialenosti. Väčšinou striekate sprej na tvár v smere písmena "T" alebo X". Majte pri tom vždy zatvorené oči a riasenku naneste až po spreji, prípadne pred ním ale usitite sa, že poriadne na riasach uschla (nechcete vyzerať ako panda). Pred sprejovaním sa zhlboka nadýchnite, alkoholový závan vo väčšine je nepríjemný pri nadýchnutí. Nikdy nesprejujte príliš blízko, veľa spreju vám make-up "zožerie". 

Zdroj:
www. lubmuffin.com

4 komentáre:

  1. Fixačný sprej na makeup som ešte neskúšala, keďže mám problematickú pleť bojím sa čo by to mohlo urobiť...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Úplne chápem, toto bol aj pre mňa hlavný dôvod prečo som ich dlhú dobu nepoužíva a stále som vlastne v používaní taká zdržanlivá a aplikujem len občas :)

      Odstrániť
  2. Ja som mala ten od značky Elf a teraz mám NYX. Špeciálne pri NYX cítim ten alkohol dosť, ale zase make-up fakt drží ako pribitý na svojom mieste. Myslím, že ešte aj ten Avon by som skúsila.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. S NYX sa dosť stretávam u báb a chvália si ho :) Keď cítiš ten alkohol tak Avon bude na rovnakom princípe :)

      Odstrániť