piatok 1. februára 2019

Nepríjemná skúsenosť z kozmetiky: Kontaktná cheilitída

Bolo to divné a maximálne nepríjemné v jednom. Pery tvoria podstatnú časť tváre a kým sú v poriadku, neuvedomujete si v podstate ich dôležitosť. Naopak, pri probléme sa stávajú alarmujúcim miestom, ktoré sťažuje rozprávanie, znižuje sebavedomie, neviete myslieť na nič iné a jediné, po čom túžite, je rýchlo sa problému s perami zbaviť. Teraz to už naozaj dôkladne poznám. 


Kontaktná cheilitída môže byť alergická alebo iritačná. Je to v preklade zápal pier spôsobený kontaktom s nejakým dráždivým faktorom (látkou, poranením).  Alergény sú najčastejšie v kozmetike ale môžu byť aj v potrave. Podobne sa ale prejavuje i traumatická cheilitída - zápal pery spôsobený poranením (v mojom prípade pripadá do úvahy peeling pier), najčastejšie ich neustálym olizovaním.  

Zdroj: weheartit.com

Doteraz som neprišla na to, čo bolo spúšťačom u mňa. Do úvahy ale pripadali 3 možnosti: 
1. balzamy - používam niekoľko rôznych (jeden vo vrecku, druhý v kabelke, tretí len bežne na stole, štvrtý na poličke a pod.), v zime sa bez nich neviem zaobísť a tak nejako neverím, aby túto reakciu spôsobil niektorý z nich. Väčšinou totiž ide o alergén, s ktorým ste sa ešte nestretli a je pre vaše telo nový. Jediný je pre mňa takým otáznikom - a to Oriflame vajíčko (hojivý zázrak), ktoré už mám ale straaašne dlho (cca 3-4 roky) a po tejto skúsenosti som ho aj vyhodila. Predpokladám, že bolo po záruke, čo som si neuvedomila, no v jeden deň som si ho po dlhom čase aj tak dala. Ktovie...

Dokonca som sa po mojom prieskume dozvedela, že podobnú reakciu mali ľudia aj vtedy, keď balzamy používali príliš pravidelne. Vtedy možno vôbec nešlo o kontaktnú alergiu ale o podobnú reakciu na niečo úplne iné (netuším, prečo by mohlo byť časté používanie problémom). 

2. peeling na pery - používala som ho istý čas pred spaním aj 2 týždne v kuse a nič (bol to avokádový Essence z jednej limitky). Pred touto reakciou som ho použila pred spaním asi 3x + si uvedomujem, že som si pery častejšie olizovala. Možno jedno podporilo druhé a na svete bol zápal. K tejto možnosti sa prikláňam najviac (ale pozor! nehovorím na samotný peeling, že bol zlý, nech by to bol hocijaký mohlo to takto dopadnúť).

3. alergia na potraviny - nedokážem si ani za nič vybaviť, čo netypické som zjedla v období pred reakciou. Jediné na čo som si spomenula bol pomaranč (pretože som ho mala po dlhom čase) ale túto možnosť takmer úplne vylučujem. 

Zdroj: weheartit.com

Ako sa to prejavovalo?
Týkalo sa to najprv iba hornej pery. Cítila som zvýšenú suchosť a balzamy som používala naďalej. Potom pera začala páliť a akoby stŕpla. Prestala som ju cítiť tak ako bežne. Pri spojení oboch pier som cítila úplne drobučké bodky na hornej pere. Presne také, ako keď som si deň predtým dala peeling a tie zrniečka z peelingu tam ostali (ale pochybujem, že to boli oni, skôr som si myslela, že je to urtika na perách). Tie bodky na pere nebolo voľným okom vidieť. Iný človek by si ani nevšimol, že je s mojimi perami niečo zle. 

Asi na 3. deň trvania som stále aplikovala balzamy aj keď ma začínali štípať. Zápal sa preniesol aj na ústne kútiky (začervenanie už bolo vidieť okolo) a to bol asi vrchol nepríjemnosti celej situácie. Opäť ma všetko neskutočne pálilo, už aj samotná aplikácia hocijakých balzamov (Placenta resp. jelení loj, EOS vanilla mint, Yves Rocher karité), preto som s tým prestala a jeden deň nedala na pery vôbec nič. 

5. deň som doma hľadala nejaké antihistaminikum (pretože som si čím ďalej, tým viac začínala myslieť, že je to alergia). Jediné čo som našla bol Fenistil - dala som ho iba na ústne kútiky a necítila som žiadnu pozitívnu reakciu, no minimálne príjemne na chvíľu schladil. Takisto som si viac všimla jednu červenú líniu na hornej pere, našla som potom, že sa tá hranica červeni pier a (skooro) kože volá vermilion a je to pri kontaktnej alergii časté. 

6. deň - vzala som tabletku Dithiadenu. Opäť žiadny výsledok. a malé začervenanie, akoby pera praskla, bolo už i na dolnej (ale ináč s dolnou perou stále nič hrozné nebolo). 

7. deň - už som nezvládala suchosť a s niečím som premastiť potrebovala. V lekárni som kúpila vazelínu (nemá vraj žiadne aktívne látky, jediné čo urobí, je že premastí). Nechápala som prečo som to neurobila skôr. Bol to trochu "mastný" pocit ale pre mňa oveľa znesiteľnejší ako to sucho, ktoré bránilo aj normálnemu otváraniu úst bez toho aby trochu praskli. Po dni a pol od aplikácie vazelíny všetko ustupovalo. 

Asi na 9. deň som už necítila ani tŕpnutie hornej pery, začervenanie sa strácalo a pery už reagovali schopne aj na Yves Rocher karité balzam (ináč môj najobľúbenejší balzam tejto zimy!)

Záver
Tak toto je môj príbeh. Naozaj som mala chvíle kedy som si myslela, že to bude dlhý boj a ďakujem Bohu, že to bol iba týždeň a niečo. Nedokážem si predstaviť žiť s tým doteraz. Hneď keď budem mať trochu viac času chcela by som ísť na testy, ktoré zistia, či nemám na niečo alergiu aj keď si myslím, že v tomto prípade išlo o poranenie pery mojim pričinením. Rozhodla som sa, že peeling na pery nebudem už nikdy používať aj keď v sporadickom používaní (nie ako ja - každý deň pred spaním) by nemal nič urobiť, no aj tak...už sa toho bojím. Perám bude musieť stačiť výživa, pretože až teraz som si uvedomila aké podstatné sú. 

Na Instagrame som robila anketu, či ste niečo podobné zažili. Väčšina z vás odpovedalo "nie" (13 hlasov) ale našli sa aj 3 baby, ktoré vedeli, čo prežívam, čo ma v duchu trocha povzbudilo v tejto novej situácii. Preto ak sa niečo podobné deje i vám a netrvá to zatiaľ veľmi dlho nezúfajte ;) 

11 komentárov:

  1. Wau tak o tomto som ešte nepočula, ešteže to už máš za sebou este som sa s niečím takým nestretla a dúfam, že ani nestretnem
    Budem rada ak sa zapojíš do mojej giveaway :)
    leekralovaa

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Nikomu to neprajem :) A ďakujem, rada sa zapojím :)

      Odstrániť
  2. Taky o tomto čtu poprvé, ale peeling na rty bych každý den určitě nepoužívala. Ani na pleť se takto často nedoporučuje. Je super, že sis s tím tak rychle poradila a držím palce, aby se to nevracelo. :-)
    Povídání nejen o kosmetice

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Áno, bola to aj moja hlúpa chyba. Snáď to už viac nezažijem :)

      Odstrániť
  3. Mne sa viac krát že sa mi z niektorých balzámov pery vyhádzali, alebo nemôžem vôbec použiť cudzí rúž ani nikomu požičať lebo mi opuchnú pery...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Naozaj? Fúú, tak s týmto som zas ja skúsenosti nemala preto ma to veľmi prekvapilo a už si dám pozor :)

      Odstrániť
  4. Wau, tak o tomto som ešte nepočula, ani nič podobné sa mi nestalo :/ Dúfam, že sa ti to už nevráti a bude všetko v poriadku :)
    What A Fancy World

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Dúfam aj ja ale možno keď sa to vráti a aj sama konečne zistím, čo je spúšťač tak to bude "dobré v zlom" a budem sa tomu aspoň môcť vyhnúť :)

      Odstrániť
  5. Fúha to je sila! Našťastie mne sa nič také nestalo avšak tento článok mi pripomenul ako som si už dávno kúpila jeden zmatňujúci rúž. Bola to jedna zo značiek, ktré majú aj reklamu v TV. Takže som predpokladala, že bude fajn. Opak bol však pravdou. Nie že sa mi z neho vyhodili vyrážky, ale absolútne nebol takej konzistencie ako napr. propagovali v reklame. Odvtedy od tej značky nemám nič. No čo už učíme sa na vlastných chybách. :) Aj vďaka tvojmu článku budem ešte viac opatrná ako doteraz. :)
    partofnicol.blogspot.sk

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Čosii! Ale presne tak ako si napísala, učíme sa na vlastných chybách. Tiež mám prípady kozmetických značiek kedy ma sklamali aspoň 2-3x za sebou a odvtedy o nich nejako nemám záujem...

      Odstrániť