štvrtok 9. augusta 2018

Sú parabény v kozmetike škodlivé? NIE!

Aj ja sama som donedávna žila v tom, že parabény v kozmetike sú škodlivé. Preto ma veľmi prekvapil skvelý článok na nivea.sk, kde mi spôsobili menší šok, v pozitívnom zmysle, pretože parabény sú takmer vo všetkej kozmetike a vyhýbať sa toľkým dobrým kúskom len preto, že obsahujú parabény? Tak by sme mohli prísť o niekoľko výborných výrobkov, no nie? 

Čo ma najviac prekvapilo? 

Dúfam, že sa Nivea nenahnevá ak si dovolím prevziať niekoľko úsekov super článku, ktorý nájdete celý TU a práve ten zmenil celý môj postoj k tejto problematike.

"Parabény sú účinné konzervačné látky, ktoré naša pokožka veľmi dobre toleruje. Preto sa používajú po celom svete už viac ako 80 rokov. A to nielen pri výrobe kozmetiky, ale i v oblasti liečiv, potravín a produktov pre domácnosť. V NIVEA používame parabény približne v 30 % výrobkov. Ide predovšetkým o produkty z oblasti starostlivosti o telo, ochrany pred slnečným žiarením a pleťovej kozmetiky. Používame ich ale len tam, kde je to nevyhnutné. Klasický NIVEA Creme napríklad žiadne konzervačné látky nepotrebuje, jeho zloženie s olejmi ho prirodzene chráni pred útokmi baktérií i plesní.


Používanie parabénov často kritizujú organizácie na ochranu spotrebiteľov, médiá alebo výrobcovia prírodnej kozmetiky. Môžete sa tak napríklad dočítať, že sa parabény ukladajú v ľudskom tele, kde narušujú hormonálny systém, obmedzujú naše reprodukčné schopnosti, alebo dokonca spôsobujú rakovinu. Takéto vyhlásenia sa ale ukázali ako neopodstatnené. Európska komisia a jej vedecké poradné výbory pre vedu, rovnako ako nezávislá americká komisia Cosmetic Ingredient Review (CIR), opakovane potvrdzujú, že parabény nepredstavujú pre naše zdravie žiadne riziko.

Z týchto štúdií vyplýva, že všetky parabény, ktoré naše telo absorbuje, sú rýchlo odbúravané. Navyše ich náš organizmus veľmi dobre znáša. Rovnako ako ostatné zložky kozmetiky, i parabény môžu vyvolať v ojedinelých prípadoch alergické reakcie. To sa ale stáva dokonca menej často, než je to u iných konzervačných látok."



 Samozrejme, neznamená to, že parabény sú úplne skvelá vec, keď netreba, nevyhľadávame ich, no na druhej strane nám nijako neubližujú. Pripadá mi to ako podobná problematika ako s amalgámovými plombami (áno zase som vo svojom :D). Taktiež bolo dokázané, že amalgám v ľudskom organizme, teda v zuboch nijako neškodí samotnému organizmu ale keď nemusíte, nechcete mať predsa v ústach čiernu, neestetickú výplň. Takisto zákon pomaly dáva amalgámu zbohom, no dôvod je v tom, že aj keď neškodí organizmu človeka, škodí životnému prostrediu. 

Vrátim sa k článku. Ja teda mením názor na tieto chemické zlúčeniny a už k nim nebudem tak skeptická. Uvedomujem si totiž, že v článkoch na internete často píšu veci, ktoré šokujú, kŕmia nás informáciami, ktoré nepíšu ani vedci, či ľudia, ktorí sa týmto chemickým veciam rozumejú, ich hlavným cieľom je zaujať. Preto ma viac presvedčili informácie napísané na základe výskumov či štúdií a ďakujem Nivea.sk, za tento užitočný článok!  

Vyhýbate sa parabénom? Zmenili ste teraz názor?

4 komentáre:

  1. Nivea is the best! Nivea user since high school here!

    Marie
    The Flower Duet

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Používám přírodní i "chemickou" kosmetiku a řídím se spíš tím, zda mi vyhovuje či ne. :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. ja si vyberam, co sa mi paci, nedbam na to, ci nieco obsahuje parabeny alebo hlinik alebo co ja viem co. mam pocit, ze aktualne nemam psychicku kapacitu na to, aby som si citala, co obsahuje kazdy jeden vyrobok, ktory za den pouzijem a isla sa zblaznit z toho, ked tam uvidim nieco, co nepoznam alebo o com niekto niekedy niekde vyhlasil, ze skodi ludskemu zdraviu.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. zajímavé, nikdy jsem složení kosmetiky moc nezkoumala, ale teď je to trend všechno odmítat, že je to škodlivé apod. přitom to nemusí být pravda že :)

    OdpovedaťOdstrániť