sobota 13. apríla 2019

Exfoliácia: Je lepší chemický peeling alebo scrub?

Klasický peeling pozná každý. Do tejto kategórie spadajú produkty, ktoré obsahujú zrniečka rôznej veľkosti v kréme či géli ale zaradzujeme sem aj pomôcky, ktoré pri manuálnej exfoliácii využívame - peelingové rukavice alebo čiastiace kefky na tvár (ako napr. Foreo Luna). Naproti tomu, chemický peeling nie je natoľko populárny a v drogérii ho len tak nenájdete. Využíva enzýmy a kyseliny, čo môže znieť ako dosť agresívny spôsob exfoliácie, opak je však pravdou...

Ja osobne som klasický peeling prestala používať koncom minulého roka. Dôvodom bolo akné, ktoré u mňa prepuklo v novembri a to po lete, kedy som často používala peeling a čiastiace gély. Hneď po aplikácii som mala pleť dokonalú, no akonáhle nadišla zima, zistila som, že moja pleť bola totálne oslabená, bez bariéry a baktérie si na nej jednoducho urobili "párty" výsledkom ktorej bolo akné. Dnes klasický peeling doprajem iba telu, pleti sa vyhýbam a idem skúšať peeling chemický. Preto aj tento článok...

Zdroj: pixabay.com
SCRUB 
Považuje sa za agresívnejší spôsob exfoliácie, ktorý je ale najľahšie dostupný. Väčšinou vo forme spomínaných zrniečok, ktoré jemnou krúživou masážou rozotierame po navlhčenej pleti a následne opláchneme. Počet a veľkosť zrniečok je rôzna, na tvári by sme však mali byť obzvlášť opatrní/é. Veľmi veľké a drsné čiastočky, ktoré vyslovene škrabú pokožku, po opláchnutí zanechajú na dotyk krásne hladkú pleť, no čo v skutočnosti spravia je iba obrovská pohroma. Aj veľký tlak pri masáži totiž môže poškodiť bariérovú vrstvu pleti, ktorá keď sa naruší, baktérie z prostredia ľahšie prenikajú do hlbších vrstiev pokožky. Okrem toho si môžete ľahko zarobiť na nepríjemné začervenanie pleti, svrbenie, štípanie a pod. 

Funguje na mechanizme manuálneho "vyšúchania" odumretých buniek pokožky preč, pričom zostane na vrchu iba nová, hladká vrstva pleti. Výhodou je to, že výsledok vidíme okamžite, stimuluje sa cirkulácia krvi v pokožke a nemusíme sa zamýšľať nad interakciou so zložkami ďalších kozmetických prípravkov, ktoré na tvár aplikujeme. Na druhej strane nešetrnou aplikáciou riskujeme viac škody než úžitku. 

Scrub sa preto neodporúča každému typu pleti. Dovoliť si ho môžu najmä typy pleti, ktoré nepatria do kategórie "citlivých" alebo "suchých" či "problematických". Odporúča sa zároveň iba 1 - 2x do týždňa (závisí aj od veľkosti, počtu zrniečok, teda od konkrétneho produktu). 

Zdroj: weheartit.com
Chemický peeling 
Je jemnejší typ exfoliácie. Využíva kyseliny a enzýmy, ktoré (zjednodušene povedané) zlúpnu odumretú vrchnú pokožku (samozrejme to nevidíte a nešúpete sa ako had, ale princíp si takto viete predstaviť). Typickými exfoliačnými kyselinami sú BHA a AHA (aj tu je mierny rozdiel v účinku) a enzýmami sú papaín (z papáje) alebo bromelaín (z ananásu). Tie dokážu "rozpustiť" substanciu, ktorá ako lepidlo spája odumreté bunky dohromady a oddelené odumreté bunky dokážu aj "samodeštruovať", čím zaniknú, stratia sa. Chemické exfolianty sa nachádzajú v rôznych kozmetických produktoch - môžu byť v sérach, tonikách, čistiacich prípravkoch a dokonca aj v krémoch. 

AHA - alfa hydroxylové kyseliny pôsobia povrchovejšie než BHA. Typickými zástupcami sú kyselina glykolová (glycolic acid), mliečna (lactic acid) a mandľová (mandelic acid). Vyčistia póry, zjednotia pleť, ktorá má pigmentové škvrny alebo fľaky spôsobené napríklad aj od slnka. 

BHA - beta hydroxylové kyseliny prenikajú viac do hĺbky pleti. Pomáhajú na čierne bodky, veľké póry alebo mílie. Salicylová kyselina (salicylic acid) je výborná pri pleti so sklonom k akné, či s už prítomným akné. 

Všetko sú to povrchovo pôsobiace exfolianty (poznáme totiž aj stredne pôsobiace alebo hĺbkové, no tie sa len tak bežne nepredávajú). Koncentrácie sú rôzne, všeobecne sa bezpečné koncentrácie kyseliny glykolovej (AHA) pohybujú od 20 - 70% a  salicylovej (BHA) do 20 - 30%. 

Zdroj: weheartit.com
Chemický peeling ocení najmä pleť problematická, citlivá so sklonom k ekzémom, akné, rosacei, začervenaniu, podráždeniu a pod. Nepohŕdnu ním ani ostatné typy pleti od normálnej po mastnú. Je proste pre každého. 

Nevýhodou je možno to, že by sme mali sledovať možné interakcie s ďalšími kozmetickými produktami (neštudovala som zatiaľ čo konkrétne), ktoré používame a na výsledok si občas musíme počkať až po niekoľkých použitiach (najmä pri menej percentných exfoliantoch). Na druhej strane tu je ale viacero výhod. 

Okrem exfoliácie, ktorá odstráni odumreté bunky pleti a objaví sa nová, čerstvá, žiarivá a hladká pleť aj stimuluje tvorbu kolagénu v pleti, redukuje vrásky a napne pleť, pretože účinkuje hlbšie než klasický scrub. Je tak výbornou prevenciou proti starnutiu pleti a výsledky sú dlhotrvajúce. 

Zopár rád na záver
  • ak ste chemický peeling nikdy neskúšali, nechoďte ako začiatočník do príliš vysokých koncentrácií - pleť by ste mali najprv "pripraviť" slabším prostriedkom aspoň 2 týždne - až potom pokračovať na účinnejšie produkty 
  • ak máte pleť problematickú a chcete začať s chemickým peelingom, salicylová kyselina (salicylic acid - BHA) je lepšie riešenie než kyselina glykolová (glycolic acid - AHA)
  • po chemickom peelingu je pleť citlivá na slnečné žiarenie! - naštudujte si tento účinok predtým, než chemický peeling začnete používať 
  • to, aký typ exfoliácie preferujete závisí najmä na vašom osobnom pocite, na type vašej pleti, ostatných používaných produktoch a výsledku, ktorú požadujete
Zoznam chemických peelingov (postupne budem dopĺňať): 
  • The Ordinary 30 % AHA + 2% BHA
  • The Ordinary Glycolic Acid 7% Tonic Solution 
  • The Ordinary Lactic Acid 10% + HA 2%
  • The Ordinary Mandelic Acid 10% 
  • Revolution Skin Intense Skin Exfoliator 30 AHA + BHA Peeling Solution
  • Medik8 Clarifying Foam AHA/BHA
  • Paula´s Choice Skin Perfecting 2% BHA Liquid Exfoliant
  • Paula´s Choice Clear Regular Strenght Anti-Redness Exfoliating Solution with 2% Salicylic Acid 
  • Estée Lauder Perfectionist Pro Instant Resurfacing Peel with 9,9 % AHAs + BHA
  • NIP + FAB Glycolic Jelly Mask
  • Institut Esthederm Intensive AHA Peel Serum
  • Vichy Double Glow Peel Mask
  • Avéne Cleanance EXPERT
  • ...

Pri výbere vám môže pomôcť a táto superská tabuľka, ktorú som našla na healthybeautiful.com 

(TCA je trichlóroctová kyselina, ktorá sa tiež používa ako chemický peeling, no keďže v kozmetických produktoch často nebýva, nespomínala som ju ani v článku...)

Skúšali ste už chemický peeling? 

8 komentárov:

  1. Chemický peeling jsem ještě nezkoušela. Používám ten klasický se zrníčky, ale dost mě tento článek zaujal.
    Povídání nejen o kosmetice

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Tiež som bola dlhú dobu používateľka IBA tých so zrniečkami a milovala som to, no teraz si už na ne dávam viac pozor :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Takto toto je neskutočne užitočný článok! Neustále mám problém s tým, že by som potrebovala peeling častejšie, no kvôli problematickej pleti musím byť opatrná. Pred niekoľkými mesiacmi som vďaka jednej bloggerke narazila práve na chemický peeling od Ordinary, avšak prestala som ho používať, pretože som nespozorovala žiadne výrazné zmeny, no možno musím byť len trpezlivejšia a určite by som sa rada popozerala aj po iných :) Ten zoznam na konci je veľmi nápomocný, ďakujem!

    FRENCHSTYLE

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ooo, to som veľmi rada, že priniesol nové info :) Ďakujem aj ja za povzbudivý komentár :)

      Odstrániť
  4. super článok :) dozvedela som sa kopu nových info

    WHEN PIGS FLY

    OdpovedaťOdstrániť
  5. používám pouze jemný klasický peeling, a to každodenně, protože mě hodně trápila šupinatá pokožka a tohle byl jediný způsob jak se tohoto problému zbavit. A co se týká chemického peelingu, tak ten jsem zatím nezkoušela.. :)

    RTĚNKY COLLISTAR

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som na tom podobne, tiež ma trápia šupinky ale všimla som si aj to, že klasický peeling tento problém vyriešil maximálne na 3 dni a potom zas...hydratácia je určite základ a ten chemický peeling idem skúšať :)

      Odstrániť