štvrtok 21. marca 2019

Spôsobujú obyčajné krémy mílie?

Pred niekoľkými týždňami som bola na stretnutí s kozmetickou poradkyňou jednej, na Slovensku dobre známej, značky. Celý čas som sa nasilu usmievala a prikyvovala hlavou, zatiaľ čo ona neskutočne excitovaným spôsobom rozprávala, aká je táto značka vo všetkom najlepšia a nič sa jej nevyrovná. So značkou mám viac osobných skúseností a nechcem ju menovať, pretože má aj dobré aj zlé veci. Nevyhľadávam ju skoro vôbec, no som zásadne typ človeka, ktorý teda takýmto "predajným schopnostiam" a "ružovým omáčkam" určite len tak nenaletí a moje myšlienky zneli asi ako "odstreľte ma, prosím".

Dozvedela som sa napokon kvalitné hlúposti ale aj jednu vec, ktorá ma zaujala. Najprv vám ale poviem asi najväčšiu lož, ktorú pani povedala, a z ktorej som bola asi 5 minút na hranici toho, aby som začala tej slniečkovskej expertke vyvracať tvrdenie "vieš, teraz už všetky krémy sú nekomedogénne". Zdržala som sa len kvôli tomu že pri jej tempe 500 slov za sekundu (áno, preháňam) aj tak nemá cenu plytvať energiou. Ale moja akné pleť, ktorú som po 2 mesiacoch (!!!) dala ako-tak do poriadku a vtedy som už dva týždne nemala nové "pupáky", mala po tých zázračných krémikoch odskúšaných vrámci "poradenstva" 3 nové boľavé vyrážky. To komentár asi nepotrebuje. O tomto ale bude iný článok.

Témou dnešného článku je druhá vec, ktorú povedala a tá znela: "Jemine, ukáž, nemáš náhodou mílie? Nepoužívaj obyčajný krém na tvár aj okolo očí, to je kvôli tomu" ...ak by vás to zaujímalo, ani som nepoužívala ale zaujalo ma, či je toto skutočne pravda. Tu je výsledok.


Mílie sú malé biele bodky (vyzerajú ako vyrážky), ktoré sa zväčša tvoria v okolí očí a bežné sú napríklad u novorodencov ale aj u starších detí (primárne mílie). Nie je to akné, nie sú to vyslovene vyrážky, iba také malé tuhé belavé bodky na tvári. Predstavujú uväznené odumreté bunky pokožky, resp. nahromadenie keratínu či proteínov pod vrchnou časťou pokožky.

Zdroj: allure.com
Áno, je pravda, že aj veľmi ťažké krémy na tvár (typu telových krémov) môžu k ich vzniku prispieť ALE NIE JE TO BEŽNÉ, skôr raritné. Táto teória sa ale podkladá celkom logickým vysvetlením, že okolo očí sa nachádza oveľa tenšia pokožka než na zvyšku tváre. Takže ak to naozaj ale že naozaj s hustými krémami preháňate a dávate ich okolo očí každý deň, dajme tomu, že istá šanca k ich vzniku tam je.

Všeobecne však majú hlavnú úlohu pri ich vzniku herpes vírus alebo nadmerné slnenie. 

Na druhej strane som ale natrafila aj na štúdiu v ktorej sa jasne hovorilo, že "kozmetické produkty ako očné krémy, make-upy, rozjasňovače ani očné linky mílie určite nespôsobujú." Vysvetľovali to tým, že viac ako 50% novorodencov má mílie a ani muži sa ich výskytu nevyhnú. Preto je ich vznik na základe kozmetických produktov vylúčený (Berk a Bayliss, 2008).

Človek si má vybrať? Neviem...

Zdroj: skinessentialsbymariga.com
Zásadným pravidlom je takéto biele bodky NIKDY nevytláčať. Väčšinou po čase zmiznú samé, no niektoré sú aj tvrdohlavé. Keďže sa mílie utvoria tým, že odumreté bunky pokožky zostanú uväznené pod vrchnou časťou pokožkou, exfoliácia je najlepšia cesta ako tomu predísť. Odporúča sa najmä látka zvaná BHA - teda betahydroxy kyselina (kyselina salicylová). 

(vraj aj táto The Ordinary kombinácia 30% AHA + 2% BHA je super účinná) 
Zdroj: arnotts.ie


POZOR POZOR!!! - pri tomto produkte The Ordinary som bola na Instagrame upozornená, že sa nemá dávať do okolia očí! A je to pravda! Čiže na riešenie mílií to tak úplne zrejme nevyhovuje. Tieto články píšem na základe niekoľkých zahraničných zdrojov, kde info hľadám a odporúčanie práve na tento The Ordinary produkt bolo na lookfantastic.com. V tomto prípade by som ho teda naozaj asi na mílie neodporúčala už ani ja. 



Na inej stránke (harpersbazaar.com) však zase dávajú ako príklad IBA 2% kyselinu salicylovú (čiže BHA), bez prídavku AHA. A napriek tomu, že aj tu je napísané, aby ste sa vyhýbali "kontúre očí a kontaktu s očami", nie je to celá "očná oblasť" ako v predchádzajúcom, zrejme aj viac aktívnejšom prípravku, ktorý má aj väčšiu šancu v oblasti očí dráždiť. Takže ak chcete skúsiť BHA, určite The Ordinary Salicylic Acid 2%.

Ak mesiac správne aplikujete exfoliáciu (nie každý deň!) a problém sa nezlepšil, potom mílie najlepšie odstráni kozmetička v salóne (ihlou, no vraj je to bezbolestné). Posledným možným riešením sú ešte retinoidy, no o tých si najprv naštudujte a tak sa do tohto procesu pusťte. 

P.S.: Prepáčte menšiu neaktivitu, mala som štátnice, dopadli super a už ma čakajú iba jedny koncom mája, no teraz budú články znova pribúdať ;) 

2 komentáre:

  1. Nemám ráda takový prodej. To mi připomnělo, že mi jednou paní volala s nabídkou nějaké kosmetiky. Ze začátku to obkecávala, ale v závěru zjistila, že vím o kosmetice víc, než ona a to nejsem nijak velký odborník. Mílie mě ale zaujaly, viděla jsem je na kamarádovy a teď už aspoň vím, co to je.
    Povídání nejen o kosmetice

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ooooch!! To je skoro podobné ako u mňa! Ale ak ti dovolila dostať sa k slovu a hneď ho so širokým úsmevom nevyvrátila ďalšími nezmyselnými tvrdeniami tak si na tom ešte bola dobre :D

      Odstrániť