nedeľa 16. septembra 2018

Copywriting - ako si zarobiť na internete

Skúšali ste niekedy zarábať cez internet ako copywriter/ka? Viete o čo ide? Zaujímate sa o SEO, PR a pod.? 

Predsa len, blogery a blogerky majú k písaniu bližší vzťah a je super keď si vďaka niečomu, čo vás baví môžete zarobiť aj nejaké to euro alebo koruny navyše, že?

Ja osobne som copywriterku robila, no na druhej strane sa musím priznať, že články na mojom blogu vôbec nepíšem tak "marketingovo". Čo sa týka blogu dosť kašlem na kľúčové slová, nadpis, podnadpisy a to z jediného dôvodu - blog je môj relax. Nezarábam na ňom, nikto ma nesponzoruje, neplatí za reklamu (ale ak by bol záujem, jasné že neodmietnem :D ak sa mi ponuka bude páčiť) a píšem všetko hneď na prvý šup, čo si napríklad pri PR článkoch pre klientov nedovolím.

Základy SEO a pútavého textu som sa naučila sama prostredníctvom internetu a počas písania pre zopár online magazínov. Popri škole to je super práca aj keď som jej nevenovala extra veľa času (pri medicíne to, chcem či nechcem, nejde) a hovorila som si, že ak by som neštudovala túto školu, bola by som určite novinárka, spisovateľka, redaktorka...proste by som písala, pretože ma to baví.

V copywritingu to funguje tak, že čím viac skúseností máte, tým viac si za vašu prácu môžete vypýtať, tým viac je cenená. Stretla som sa však už aj s kopíkmi, ktorí len začínali a písali naozaj veľmi kvalitne. Záleží aj na tom, s akými témami máte skúsenosti, pretože na výslednom článku veľmi vidieť, či vás baví alebo nie. Preto zo zásady odmietam tému, ktorá ma neosloví a viem, že sa s ňou budem trápiť.

Druhá vec je aj klient. Niektorí dokážu veľmi pekne opísať, čo od vás žiadajú a spolupráca je potom omnoho ľahšia. Na druhej strane sú takí, ktorí tému zadajú a nestarajú sa. To, že potom požadujú milión úprav už ani nedokážu pochopiť a v žiadnom prípade sa vtedy nemôžete dať vytočiť alebo namýšľať si, že to vo vás je chyba.

Okej, ak sa vám však pravidelne stáva, že klient požaduje ešte veľa úprav, tak zrejme ste chybu mohli niekde urobiť :D ale chcete ju predsa napraviť a kritika je vtedy priam žiaduca. Bez nej to nejde. Aj ja, keď som začínala, musela som po sebe opravovať veľa vecí a stalo sa mi to aj neskôr. Ako vravím, veľa záleží od náročnosti klienta, danej témy a vašich skúseností. Copywriting je ale perfektná práca, ktorá je v poslednom čase veľmi žiaduca a ak sa vypracujete, máte veľa voľného času a písanie vás baví, dá sa na ňom pekne privyrobiť ;) 

Ako beriete písanie článkov Vy? Píšete na zákazku pre iných ľudí? 
Akým štýlom píšete na svojom blogu - pracujete so SEO alebo nie? 

8 komentárov:

  1. Písaniu článkov pre druhých som tiež robila i robím, ale treba na tom dlho pracovať aby tie články boli na dobrej úrovni.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Pracujem ako copywriter a svoju prácu mám veľmi rada a na jej nedostatok sa sťažovať nemôžem. Je však pravdou, že práca copywritera býva dosť náročná. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Já si píšu články pro sebe, protože mě to velmi baví a naplňuje. Kam to až dotlačím to sama nevím, ale rozhodně se tomu chci věnovat aj pokud za to nic mít nebudu :)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Já články píšu hlavně proto, že mě baví. A taktéž se snažím sdílet pravdivé zkušenosti ohledně kosmetiky a čehokoliv jiného dále. Nikdy jsem nad copywriterkou nepřemýšlela. Blog beru stejně, jako ty, je to relax. :-)
    welcometomyworld

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Najradšej píšem sama pre seba, no práca copywriterky by ma tiež bavila :) Skvelý článok! ♥

    OdpovedaťOdstrániť
  6. nikdy som si nemyslela, ze som v pisani taka dobra, aby som mohla pisat pre niekoho ineho ako pre seba :D pisanie je taka moja zabavka, odreagovanie sa, nepotrebujem, aby mi do toho niekto kecal. ani by som nechcela, aby sa z pisania pre mna stala praca, teda nieco, co by som musela robit, lebo potom by ma to podla mna znechutilo a musela by som si hladat nejaku inu odreagovavaciu cinnost.

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Tahle práce mě hodně láká a snad se k ní někdy dostanu. Ale když já se hrozně nekamarádím s čárkama! :D

    Gabux

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Ja píšem články tak ako ich aj cítim. Pod svojim outfitom vždy označím značky, ktoré mám na sebe aj keď nejde o spoluprácu ale nejak si nedávam záležať na tom aby môj titulok bol nejaký lákavý - to, čo ma napadne to tam dám. Taká práca by ma možno bavila ale nie som si tým úplne istá :D

    Klaudia Duranova BLOG  / check my IG

    OdpovedaťOdstrániť