štvrtok 2. mája 2019

Ako sa za 3 mesiace zbaviť "dospeláckeho" akné (1. mesiac)

Na sérii týchto článkov si dávam veľmi záležať a dlho som čakala, kým sa do nich pustím.

Nikdy som nemala dokonalú pleť, nikdy ju ani nebudem mať dokonalú, pretože áno, mám aj hormonálny problém, o ktorom viem. A okej, som s tým zmierená, je to v pohode, no keď sa mi v novembri 2018 len tak, v priebehu niekoľkých týždňov, začali tvoriť stále nové, veľké boľavé vyrážky na lícach (a pubertu mám už dávno za sebou) chytila som slušnú paniku!

Tento článok sú vlastne 2 recenzie a návod, určený všetkým vám, ktorí sa nájdete v tomto mojom opise. Aj ja som veľa googlila a o dospeláckom akné som čítala v diskusiách, čítala aj odbornejšiu literatúru a takýto príbeh by mi vtedy dosť pomohol a povzbudil ma, no nikde nebol. Verte, že nie ste sami a dúfam, že vás mojimi skúsenosťami a príbehom aspoň nasmerujem, aby ste nestrácali čas neefektívnymi riešeniami a dosiahli rovnaký výsledok aj za menej ako 3 mesiace! 

Ako to vyzeralo?
Týkalo sa to iba líc, horšie na ľavej strane, na brade len máálo a na čele vôbec. "Breakout" trval v rovnakej intenzite asi 2 mesiace, kým som prišla na to, ako ho poriešiť a vyrážky nechávali strašné ale že fakt škaredé fľaky. Bola som si istá, že dôvod  nebude "vnútri", teda zhoršenie hormónov to nebude, pretože z vlastnej skúsenosti viem, že aj keď nie sú vaše hormóny v dospelosti ideálne, dokážete vzhľad pleti držať aspoň v medziach normy. Tak som sa pustila do pátrania po príčine a hľadania riešení (od jednoduchších, ľahko dostupných a lacnejších až po ťažšie dostupné a drahšie).
Moja teória "prečo"
Poviem to laicky, tak ako to chápem. Ochranná bariéra kože - je aj na pleti a tvorí nejaký štít, ktorý sťažuje prienik škodlivých baktérií hlbšie do pokožky. Keď túto bariéru nejako poškodíte, baktérie a nečistoty majú priamu cestu k citlivejším vrstvám vašej pokožky. No a ja som si ju samozrejme poškodila. 

V lete a asi až do polovice októbra som používala 2 čistiace gély (neuvediem značky, podľa mňa to nebolo konkrétne kvôli nim ale kvôli mojej hlúposti). Po lete už o čosi menej (cháp ráno a večer) ale počas leta asi stále keď som na tvári cítila pot a nebola som namaľovaná. Keď si spomeniem na tie tropické horúčavy, ten chladivý a "suchý" pocit na tvári po čistiacom géli bol pre mňa spasenie. Tak som si veselo čistila tvár aj 4x do dňa. 

Ďalšia vec, pleťový peeling (scrub). Tiež pecka vecička, po ktorej som si pred zrkadlom prechádzala rukou po tvári a v duchu som skákala meter dvadsať z potešenia, akú mám pleť hladučkú. Samozrejme, hladká bola maximálne jeden deň, ale veď čoo, keď znova nebude tak peeling je stále po ruke, že? S ním som ale vedela, že sa musím krotiť a nebojte sa, "nezošmirgľovala" som si tvár každý deň. Ale dopriala som si ho asi tak 2x týždenne. Leto je leto. Prisahám, že to už nikdy neurobím. 

Rozuzlenie...
Možno to všetko pre niekoho znie OK, a robí to tak tiež, pričom nemá akné. OK to ale nie je, ak si neuvedomíte, že typ vašej pleti je "zmiešaný" (zjednodušene mastná T zóna a suchšie líca) či nedajbože "suchý". Kedysi som bola kategória "mastná" a dlho mi trvalo, kým som pochopila, že to tak už nie je. V lete sa samozrejme potíte všade, tvár nie je výnimka a mala som tak falošný pocit, že to potrebujem stále odstrániť. Čistiace gély však všeobecne pre suchšiu pleť nie sú šťastnou voľbou (ešte viac vysušujú) a tým som nevedomky zakývala "zbohom" ochrannej bariére, čím sa moja pleť v priebehu ďalších týždňov stávala viac suchá, citlivá a baktériám spravila deň (dni!) otvorených dverí. 

(nenapadlo mi vyfotiť skôr, pri používaní sa mi už etiketa poškodila)

1. riešenie = 1. omyl = VYSUŠOVANIE VYRÁŽOK
V hlavnej úlohe: Aloe Vera, 100% Tea Tree Oil a Essence SOS Spot Killer
Pokus s týmto omylom trval asi 3 týždne, kým som pochopila, že "tudy cesta nevede". Čistiace gély som odložila do kúta poličky a doteraz tam na nich sadá prach (nechcem ich už vidieť). Peelingu som sa ešte nevedela vzdať a počas týchto 3 týždňov som to s ním ešte 2 x skúsila. Potom putoval aj on do zabudnutia k čistiacim gélom. 

ALOE VERA
Moja starostlivosť o pleť pred spaním vyzerala takto: 
1. umyť tvár čistou vodou
2. odlíčiť micelárkou, na oči dvojfázový odličovač 
3. na to vytlačená "šťava" z rastlinky Aloe Vera (normálne v kvetináči, odrezať lístok, vytlačiť, natrieť) 
TO BOLO VŠETKO! Nechcela som nič viac, nič preháňať. Chcela som vidieť čo sa bude diať. Ráno som opláchla a dala neskôr Tea Tree, o ktorom prečítate ďalej. Pod make-up ešte krém. 
Prvé dni som si nejako namýšľala, že "uhm, troška sa to zlepšilo". Ale prd makový, nezlepšilo a po 5 dňoch som si to priznala. Jediné, čo sa stalo, že extrakt mi pleť citeľne stiahol, akoby ste si dali masku a mierne vysušoval.  
100% Tea Tree olejček
Celá rutina vyzerala rovnako, akurát som vymenila Aloe Vera za 100% Tea Tree olejček, ktorý som kúpila v Teta drogérii asi okolo 3 €. Má naozaj silnú vôňu, a pri jej dýchaní počas zaspávania som sa tak zamýšľala, či sa z toho nemôžem nafetovať (nie, žeby som chcela! Panečku, to určite nie! skôr som sa toho bála)

Naozaj sa mi páčilo, že bol vo forme roll-on, super sa aplikoval! A to mini balenie bolo dosť praktické a pohodlné aj na cestovanie či do kabelky. Ale uzáver nebol až tak dokonale tesný. Dávala som ho len lokálne na vyrážky. Vysušoval oveľa viac než aloe vera, tiež tvár na tých miestach sťahoval. Pár dní som potom ešte pridala aj kombináciu s aloe vera, skúšala čo sa stane. Mala som len dojem, že pleť bola ukľudnená a mňa upokojoval pocit, že minimálne sa ju aspoň snažím takto "dezinfikovať". No na baktérie to proste nestačí a vedela som už, že proste potrebujem normálny "liek". 
Essence SOS Spot Killer
To ani neviem prečo som nakoniec z tej drogérie vzala. Asi ma naivne presvedčil názov ale už keď som ho brala, vedela som, že on tieto "boľáky" neporieši. Stál asi 3,50 € a keď so ho otvorila ovial ma alkoholový závan, z ktorého som sa skoro opila (no výborne, feťačka a už aj alkoholička). Jasné, že opäť preháňam ale je naozaj silný. Čiže ďalší "vysušovač". Má bielu farbu, štetček, ktorým potriete vyrážky na tvári, idete spať a ráno čakáte, že budete zázračne krásna. Samozrejme, s vyrážkami to ani nepohlo, ani sa skôr nezahojili, ani skôr nezmizli. Pripomínam ale, že sa stále bavíme o takých boľavých vyrážkach, hlbšie pod kožou, ktoré len tak nevypučíte. 
ALE! 
Tak úplne by som tento KILLER nezatracovala, pretože som ho nedávno skúsila len tak na maličkú vyrážku. Proste bežnú, ktorá sa objaví jeden deň, ďalší má bielu hlavičku a na tretí sa už stráca. A bola som prekvapená, že ju naozaj zredukoval! Preto ak vás trápi vyrážka len z času na čas a nemáte naozaj rozsiahlejší problém, dávam tomuto nádej! 

Zloženie: Isopropyl alcohol, zinc oxide, aqua (water), calendula officinalis flower extract, chamomilla recutita (matricaria) flower extract, zinc pca, propylene glycol, glucose, maltodextrin, silica, sodium benzoate, potassium sorbate, phenoxyethanol, parfum

Doplnenie
Na konci 1. mesiaca som už pridala aj krém. Na miesta s vyrážkami ale iba "nekomedogénny" (začala som s Caudalie - bude v ďalšom článku) a na zvyšnú časť tváre som dala klasický, čo som používala dovtedy a mala doma (Ziaja alebo Avon)

Na čo som po tomto všetkom prišla? 
1. že ochranná bariéra pokožky je MEGA podstatná a musím ju "dostať späť"
2. že prehnané množstvo čistiacich gélov a peelingov mi nerobí dobre a len viac vysušuje, čo nechce žiadna pleť!
3. nedotýkať sa tváre!! - normálne som videla, že vyrážky sa tvorili na miestach, ktorých som sa často pri učení dotýkala (ale aj tam kde nie)
4. že vysušovanie na takéto vyrážky nezaberá a musím ísť opačným smerom - hydratovať!
5. že ak tam tie baktérie sú, nič iné okrem antibiotík ich neodstráni! 
+ dala som si vyprať všetky vankúše! Neviem či to pomohlo ale mala som dobrý pocit :)

...a na základe týchto zistení som si nastavila rutinu 2. mesiac, o ktorej si prečítate v ďalšom článku...

Zámerne dávam fotku môjho počiatočného stavu až na konci. Koho to naozaj zaujíma, došiel až sem :) Nie je to vec, s ktorou sa človek túži chváliť ale sama dávam podobným článkom s reálnou fotkou vyššiu dôveryhodnosť a hodnotu. Tento stav prichádzal postupne a keď na to pozerám som na seba hrdá, že som našla spôsob ako to odstrániť a naučila sa vďaka tomu aj veeeľa nových vecí o mojej pleti a o tom, čo potrebuje, čo nechce a ako sa o ňu starať. 

Fotené predným foťákom...
(s make-upom! - hlavne vpravo vidíte tú suchosť, ktorú robili vyššie spomenuté veci)

(foto bez make-upu z 30. novemebra - tento stav bol ešte horší, každou ďalšou vyrážkou ostával nový fľak, fotky budú aj v ďalších článkoch)

Zažili ste niečo podobné? 

4 komentáre:

  1. super článok :) po 26 rokoch bojujem prvý krát s akné a som v tom trochu stratená

    WHEN PIGS FLY

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak snáď aspoň niečo z tohto môjho výlevu pomôže :)

      Odstrániť
  2. SOS Sport Killer je dobrý fakt len lokálne. Ja si ho kupujem vždy, no nevydrží dlho, rýchlo tuhne ako laky na nechty. Gély nepoužívam už dlho, tiež som mala akné a najviac mi pomohlo pleť hydratovať. Čistenie som prenechala hydratačným mydlám napr. Dove alebo nejaké prírodné. Potom používam tonery s ružovým olejom, oleje, séra a krémy.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Presne hydratácia! Toto som pochopila potom už aj ja :)

      Odstrániť